finyz
Kak Engku Bidan Bersalin: 7 Cara Tenangkan Bayi Menangis
Published with Blogger-droid v1.7.4
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz

Published with Blogger-droid v1.7.4
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
dah 3 minggu lps aku beranak,
arini br de masa nk hapdet blog.
mcm la bz sgt, mls je lebey sbnrnya.

camne nk stat cite ni eh.
lupe dah, bleh tak?
gile hape nk lupe pengalaman 1st nk beranak.
tp mungkin jgk sbb taim tu sgt saspen,
xsempat nk pk hape dh.

so cite ni stat dr ari Jumaat, 19/8/11.
pg tu incek ajid keje,
so lps babai2 kt dia aku cm lapo.
baidewei aku mmg xpose aritu,
sbb ptg de checkup nnt doc seluk2 batal pose.
so baeklah aku tros xpose dr pg kn.

samb blk cite td tu,
aku siap2 panas kn nasik + lauk bagai,
bila nk mkn tu rasa cm basah je,
eh bila masa plak aku t'kencing,
xkan aku xrasa kan kan.
masa tu cm ok je lg,
xlama pastu rasa basah lg,
xde la byk sgt, cikit2 je tp kerap.
alamak aku dh stat suspen.
aku rasa ni air ketuban ni sbb xmcm air kencing pn.
ape nk buat ni????
tros aku kol incek ajid,
dia xsempat smp opis pn lg.
dia pn dh kelam kabut,
suh aku kol kwn ktorg klu dh xtahan ke ape.
tp since aku rasa cm ok lg aku tggu je incek ajid smp.
sementara tggu tu aku sempat lah mkn nasik sume.
sbb org ckp nnt dh masuk labor room xleh mkn dh.

elok je incek ajid smp aku pn dh siap dh.
incek ajid tuka bj then tros gerak g PCMC.
smp PCMC tros check in ke labor room.
nurse check br bkk 1 cm.
so doc advise suh blk jln2 dulu,
mlm kang masuk blk lah.
tgk keadaan cmne mebi kena induce.
since aku xde rasa contraction ape pn.

dah doc suh g jln2,
aku ngn incek ajid pn g la melencong ke kompleks kraf.
since dkt je ngn PCMC tu kan.
pastu incek ajid ajak g lowyat.
mmg berjalan sakan lah time tu.
incek ajid tny tingin nk  mkn pe,
since mlm ni nk admit so for sure esok kena branak,
then kena pantang la kan.

aku xde rasa nk mkn ape sbnrnya,
tp klu sikret resepi tu bleh telan gak la.
so singgah lah sikret resepi,
plus tingin nk nom ice blended OTWC.
slumbe je bln2 pose tu aku g menapau.
incek ajid ckp jgn pedulik org kata,
org tatau masalah kt, huhuhuu.

pastu blk umah mkn2, tdo sementara tggu mlm.
mlm tu ktorg g PCMC blk dlm kol 10.
cek2, still 1cm je bukak.
letih dh jln xnk bukak2 jgk.
so mlm tu dlm kol 12 camtu,
aku kena induce.
perkkk!! br aku rasa cmne contraction tu.
mlm tu xleh tdo, tiap 2 3 mins sakit2.
aku dok merayu2 kt incek ajid.
mmg dia xleh watpe pn kn.
dia pn kesian nengok aku..
pastu kol brape tah nurse dtg,
bg mkn ubat tahan sakit.
apalagas, br telan dh termuntah2.
3 kali aku muntah mmg kuar abeh sume mknan.
melepet aku, dh la sakit yg amat.
tuhan je lah yg tau ape yg aku rasa time tu.

camtu je la keadaan aku smp ke pg.
pg tu sblm subuh dorg bwk aku ke labor room.
doc nk kasik epidural.
buat lah ape korg nk buat aku xleh nk pk dh.
aku mmg dh xsaba nk beranak je ni.
dlm kol 6 lebih cmtu dorg kasik epidural.
dorg akan check dr masa ke semasa.
mmg lega lps kena epidural tu.
ilang rasa sakit, br leh senyum sket.
incek ajid pn lega tgk aku.
ehehehe, sian dia.

aku skip je la cite yg xbape penting ye.
dlm kol 12 camtu kot,
aku dh rasa sakit blk,
epidural tu dh nk abeh agaknye.
abis la bila nk beranak ni.
doc ckp by ptg ni bleh la branak.
kol 1 lebih doc dtg lg,
dia kata lps zohor bleh dh push ni,
dia nk g solat japs.
fuhh, dh stat saspen dh tu.
camne gaye nk push plak neh.

kol 2 doc dtg & get redi tuk aku branak.
ade lg 2 org nurse yg assist,
plus incek ajid skali la kan.
dorg pn ajar la care2 nk push tu camne.
antara pk xpk je aku dgr dorg ckp tu.
sakit dh mencanak2 dh ni,
epidural tu mmg dh abeh aku rasa.
berhempas pulas aku push,
ya Allah rasa cm xbleh kuar je budak tu.
pastu dorg doh suh2/paksa2 aku push.
eeeei, rase nk lempang je sume org time tu.

tp aku pk2 blk ape org slalu ckp,
lps bby kuar, rase sakit sume tu akan hilang,
so dgn semangat nye aku troskan xtbt meng'push' tu bersungguh2.
pastu doc ckp dia nk gunting sket,
mmg terasa la time dia gunting tu.
fuhhh, ngilu bebb!!!
push pny push, xlama tu bby pn kuar lah.
subhanallah comel nye bby aku tu.
aku ngn incek ajid menitiskan air mata gumbira.
xde perkataan aku nk gambarkan.
terharu, gembira, syukur yg teramat.

maka dgn rasmi nya our bby lahir,
pukul 2.52pm on 20/8/11,
dgn berat 2.9kg.
kecit je anak ammi & dedi ni.

ammi & dedi doakan qistina jd anak yg solehah,
& yg memperjuangkan agamanya,
InsyaAllah.

 ~ assalamualaikum sume, slamat berkenalan. hihiihiks.


~ dedi wif our lil' princess

~ yeyyy! ammi dh ade geng. ;)


P/S : i love u both, dedi & qis. muuahhh~
Labels: , , 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz

Published with Blogger-droid v1.7.4
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz

mya qistina qaisara
Published with Blogger-droid v1.7.4
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz

agak lucu la aku rasa arini.
mane tak nye beriya g spital.
kengkonon cm nk beranak la kn.
hahahahaha.

ekceli mlm td perot aku asek mengeras je.
so incek ajid pn suda riso la kn.
aku ok je lg sbb xde rasa sakit ke hape.
cuma kdg2 tu mengeras pastu ala2 piyed pain sket.
tp xkuat mane pn, pastu asek rasa nk t' berak.

incek ajid agak g spital dr mlm td lg.
tp aku suh tggu esok je lah.
tp dia sgt siyes dgn riso dia tu.
aku plak riso tgk dia cmtu.
hehhehhe.

so pg td pas subuh dia ajak aku p pcmc.
aku suh tggu lg tgk cane kn.
dia tanak, xbleh tahan dh katanya.
so nk tanak aku ikotkn je lah.
dia pn xbg aku pose dah takot xlarat katanya.
baek lah syg, 'i follow'. hihihihi

smp spital nurse check heartbeat baby.
pastu harus la dia seluk bwh tu kn.
nk tgk bape beso dh bukak.

so resultnye, lom tol2 contraction pn.
baru mild contraction org kata.
bwh pn xbukak hapah pn lg.
cehh, wat gua saspen je.

akh dh eksaited dh nk lepak spital.
ahhaahaaa.

nurse tu explen segala bagai.
dia tny nk lepak ke nk blk.
harus la nk blk kn watpe lepak ctu.
bkn nk beranak lg pn.

agak menarek la xperience kt spital tu.
maklum la pestaim.
tp bagus jgk g spital etlis tau kt nye condition kn.

next check up dis friday.
tgk la kot2 nk induce awal ke cmne.
nk diskas ngn dr. seri nnt.
pape pn doakan sume b'jln lancar.
insyaallah. aminnnnn.

Published with Blogger-droid v1.7.4
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz

Keje byk nk wat ni.
Tp cm boring & bosan & grrrr~

Sebbek la pose,
Tahan je napsu mkn ku ini.
Walhal sgt m'buak2.

Tetiba rasa nk post gamba bukan2.
Huhuhuhu.

BOSanNnNnNNnnn!!!?
Published with Blogger-droid v1.7.4
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
“Huhh,lega betul aku bile musim nora elena kt tv3 tu dah habis. Klau tak bini aku tu tak abis2 dok perli aku je..tiap2 kali lepas tgok citer tu,mesti komplen kate aku tak romantik mcm seth tan tu. Ape dia ingat kalau si aaron aziz tu x jadik pelakon, dia nk ke buat mcm tu sume. Bagi bunga la,dukung la,suap makan la..hishh”


Tetibe lak member aku buat luahan emosi kt aku td,berkerut2 muke. Tekanan ler tu,hahaha.. Tapi kn,aku selalu gak tertanye2 betul ke lelaki Melayu ni tak romantik? Sebabnye aku tgk makin lame makin ramai plak gadis2 Melayu yg pi kawin dgn lelaki mat saleh la, negro la, bangla jgn ckap mmg dh sedia ramai.. pastu terkini trend kawen lari dgn lelaki lombok plak,hadoiiii..bile tanye knape kawen ngn diorg, majoriti diorg akn ckap bende yg same, iaitu lelaki2 asing ni tersangatlah romantik..hadoiiii lg skali..persoalannya, betul ke lelaki Melayu ni tak romantik? Aku?? Entahler tak tau plak nk masukkn aku ni dlm kategori lelaki romantik ke tak..klau nk kate aku ni tak romantik, tak jugak..sbb kkdg aku rase aku ni romantik,hehe..Tp klau aku btul2 ngaku aku romantik kang, sah2 ler korang sume akn kate aku masuk bakul angkat sndiri,hihi..


Sbnrnye aku ade 1 cerita nk share dgn korang sumer. Pasal isteri aku. Kejadian ni berlaku bbrape hari yg lalu. Bagi aku cerita ni mmg patut aku share dgn korang sume, klau korang rase cerita aku ni baik korang jadikanlah teladan. Kalau tak baik pulak korang jadikanlah sempadan ye. Dan mungkin jgk lepas aku cerita kisah ni, korang boleh nilai samada aku ni romantik ataupun tidak..hehe,smbil nyelam smbil minum air bro..ok aku nk start citer ni,dgr ye..

Upps, sblm tu aku nk bgtau..sbnrnye aku lebih selese dgn gaya penulisan mcm skrg ni..iaitu ber”aku-kau-korang” je,dgr lebih sempoi, santai dan mesra kan..tp bile difikirkn balik yg kemungkinan tulisan aku ni akn dibaca oleh org2 yg lebih tua dr aku, yg pangkat kakak2, abang2, pakcik2, makcik2 or mgkin jgk nenek2, aku rase mcm kurang ajar plak kalau nk ber”aku-kau-korang” ni kan..so aku rase lebih baik aku guna perkataan yg lebih sopan lg manis ek..so, selepas perenggan ni aku akan menukar gaya penulisan aku dan harap2 korang akn teruskn membace..


“LEBIH kurang 3 minggu yg lepas saya membawa isteri ke sebuah pusat perubatan swasta di Melaka. Dia mengadu kepalanya pening, rasa mual dan badan lenguh-lenguh. Saya tanya dia, “mengandung kut?” Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja, saya bawa dia jumpa doktor sekali lagi dan ternyata dia mengandung anak pertama kami. Syukur Alhamdulillah..


Dia akan berasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya termasuklah bau badan saya. ‘Morning sickness’ yang teruk sekali bagi isteri saya. Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak selera, minum tak nak, apa pun tak nak. Ada kalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, adakalanya sepanjang hari asyik tidur saja. Selesai solat isyak berjemaah dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh tahan bau badan saya.


Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, dan berkat kesabaran sekarang ni dia dah boleh tidur dengan saya. Sekarang saya dah tahu macam mana nak elakkan insomnia (gangguan tidur) yang dialaminya. Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca al-Quran di atas katil di sisi isteri sehinggalah dia terlelap. Sekarang saya terus membaca al-Quran di sisinya sebagai ‘ubat tidur’ isteri dan anak dalam kandungan.


Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin di dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah mengenai tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari iaitu Kasyaful Mahjub. Saya ceritakan padanya tentang Allah, zat, sifat, asma dan afal.


Ada yang bertanya saya bagaimana mahu menasihati isteri agar tidak degil. Jawapan yang akan saya nyatakan ini bukan hanya untuk isteri tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita. Tak kiralah suami, isteri atau anak. Bagaimana? Begini..


Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya di waktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah minda sedar.


Sentuhkan ibu jari tangan kanan anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari tadi ke ubun-ubun orang yang ingin anda nasihati.


Semasa ibu jari di atas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw dan bacalah al-fatihah. Kemudian teruskan dengan berzikir di dalam hati dan jangan putuskan zikir anda.


Angkat ibu jari anda, kalau boleh jangan putuskan zikir di dalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkannya. Beritahulah dia apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar jangan selalu melewatkan solat, banyakkan berselawat, banyakkan bersabar serta jaga hubungan dengan Allah juga hubungan sesama manusia. ‘Hablu minAllah, hablu minannas’. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.


Anda akan melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. InsyaAllah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.


Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An-Nu’man), seseorang telah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah, Tsabit: “Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya?” Jawab bapa Imam Abu Hanifah, “Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum Hanafi dilahirkan.” Apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit ialah dia sendiri telah diasuh manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari dalam kandungan lagi.

Logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segi empat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri. Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar di dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia sentiasa dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya juga nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al-Hakim kepada anaknya.




Saya bacakan kisah para Rasul, para Nabi, wali songo, tujuh wali Melayu, Israk Mikraj, hijrah Nabi saw, kisah Adam dan Hawa serta hikmah kejadian manusia kepadanya. Hmm, isteri saya sudah pun nyenyak dibuai mimpi. Saya kucup perlahan dahinya. Saya ke halaman rumah mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil ketika dijaga oleh arwah datuk dan arwah nenek yang saya bawa hingga kini.




Saya bersandar di bangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia akan menemani saya di sini, kami akan bercerita tentang segala-galanya. Kadangkala dia akan mendengar cerita saya sambil menyandarkan kepala di bahu saya. Sebelah tangan saya akan menggenggam lembut tangannya dan sebelah lagi tangan saya akan mengusap-usap rambutnya. Selalu juga dia tertidur dalam keadaan begitu, dan saya akan mengangkatnya terus dibawa masuk ke kamar tidur. Saya akan menyelimutinya, mengucup dahinya, membaca doa serta selawat sebelum saya turut melelapkan mata dalam keadaan memeluknya..


Saya terus merenung langit malam. Saya bukanlah seorang lelaki yang selalu bertuah dalam hidup. Saya bukan tidak pernah gagal dalam kehidupan, malah selalu gagal dalam percintaan sehinggalah saya bertemu dengan Aisha, isteri saya.


Kami bercinta tidak lama. Kami tidak mahu hilang nikmat cinta itu dan kami mahu ‘menyimpannya’ sehinggalah hari kami dinikahkan. Kami adalah rakan lama yang terputus hubungan selepas masing-masing menamatkan pengajian dan ditakdirkan Allah bertemu semula melalui alam siber. Selepas pertemuan semula itu, kami hanya bertemu sekali sahaja iaitu ketika dia datang ke tempat saya pada satu hari di bulan Ramadhan dan saya membawanya berbuka puasa di sebuah medan ikan bakar di Melaka. Pertemuan malam itu diakhiri dengan kami sama-sama berjemaah solat terawikh di masjid sebelum saya menghantarnya pulang ke hotel.


Selepas daripada pertemuan itu, saya merasakan semacam ada suatu getaran perasaan di antara kami berdua dan saya bertanya kepada diri sendiri, “perasaan apakah ini?” Lantas setelah mendapatkan nasihat daripada seorang ustaz, malam itu saya melakukan solat sunat istikharah dan ianya berlanjutan selama 7 malam berturut-turut. Hasilnya ialah hari ke hari perasaan saya terhadapnya semakin mendalam sehingga terdetik dalam hati mungkin dialah ‘bidadari syurga’ yang dicari-cari selama ini.


Saya lantas berdoa kepada Allah Yang Maha Kaya, “Jika Aisha ialah gadis yang Engkau ciptakan untuk menjadi ‘rusukku’ di dunia dan di akhirat, Engkau berilah aku kekuatan dan Engkau permudahkanlah urusan ini.”


Dan akhirnya hanya 6 bulan selepas itu kami diijabkabulkan....



Meski orang lain sering berkata betapa bertuahnya Aisha memiliki saya sebagai suami, namun saya berfikiran sebaliknya. Saya sering terfikir betapa bertuahnya saya, sebagai seorang lelaki, memiliki seorang wanita seperti Aisha sebagai isteri. Saya adalah seorang lelaki yang biasa-biasa sahaja dan mungkin juga boleh dikatakan sebagai lelaki yang hampir tiada apa-apa keistimewaan. Selalu gagal dalam percintaan dan mudah pula ditipu wanita lantas 'terlalu memberi’ serta mudah percaya. Sedangkan Aisha, adalah seorang wanita yang saya umpamakan sebagai kurniaan Allah yang paling bermakna dalam hidup saya. Dia hampir sempurna. Saya adalah seorang lelaki yang mudah menyayangi, namun sukar mencintai. Namun, sekali mencintai saya akan memberi dengan sepenuh hati. Begitu juga jika saya dikhianati. Sekali dikhianati akan membuatkan saya serik sama sekali untuk bercinta lagi namun hadirnya Aisha telah berjaya membuka kembali pintu hati saya.


Meski Aisha adalah seorang wanita yang biasa-biasa juga sepertimana saya, namun memilikinya membuatkan saya merasa lengkap. Hadirnya dia melengkapi hidup saya dan itulah hikmah utama perkahwinan iaitu saling melengkapi. “Saya tidak pernah mencari seorang wanita yang sempurna sebagai seorang isteri, sebaliknya saya hanya mencari seorang wanita yang mampu membuatkan saya berasa sempurna apabila berada bersamanya”. Dan saya telahpun merasa ‘sempurna’ selepas memiliki Aisha. Saya adalah seorang lelaki yang agak sensitif namun Aisha berjaya muncul sebagai seorang isteri yang begitu memahami dan pandai pula mengambil hati. Dia tidaklah terlalu cantik. Tetapi dek kerana kebaikannya dalam melayani saya, semakin hari 'kecantikannya' semakin terserlah. (tiada guna jika hanya cantik di mata tapi sakit di hati)


Tiada perkataan yang mampu saya tulis untuk menggambarkan betapa dalamnya perasaan saya terhadap Aisha, namun yang pasti sejak hari pertama saya memilikinya saya telah berjanji kepada diri sendiri bahawa selagi saya masih bernyawa, saya akan menjaga Aisha dengan baik lebih daripada saya menjaga nyawa saya sendiri.


Hmm..cukup-cukuplah saya “memuji” isteri saya, bimbang pula akan dikata orang sebagai bermegah-megah pula. Itu bukan niat saya.



Airmata ini mengalir lagi. Oh! Janganlah tumpah lagi. Pesan guruku airmata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.


Saya tidak mahu terus melayan perasaan. Segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur. Isteri saya telahpun nyenyak dibuai mimpi. Inilah bintang timur dalam hidup saya. Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya, memberi harapan, keyakinan, kesetiaan dan cintanya kepada saya. InsyaAllah tidak lama lagi, akan muncul ‘bintang timur kecil’ pula dalam hidup kami.


Saya berjanji, ‘bintang timur kecil’ yang bakal lahir ini akan dididik untuk menjadi seorang lagi mujahidin ataupun mujahidah yang sentiasa bersederhana dalam kehidupannya. Saya bermohon agar Allah terus mengurniakan kudrat serta semangat kepada saya untuk terus menjaga keluarga ini. Saya telahpun memiliki Aisha sebagai bidadari saya di dunia, dan saya bermohon pada Allah agar Aisha jugalah yang akan menjadi bidadari saya di syurga kelak insyaAllah.


Anak kecil yang bakal lahir ini pula, mudah-mudahan akan menjadi ‘pemberi sedekah’ kepada kami berdua setelah kami tiada lagi nanti. Semoga anak ini akan sentiasa mensedekahkan al-fatihah kepada kami kerana janji Allah bahawa doa seorang anak yang soleh-solehah kepada ibubapanya adalah salah-satu daripada tiga amalan yang tidak akan terputus hubungannya antara hamba yang hidup dengan yang telah meninggal dunia.


Akhir kata, saya ingin berpesan kepada semua yang membaca jika anda belum berkahwin namun berkeinginan untuk berkahwin, seeloknya percepatkanlah urusan itu kerana perkahwinan adalah lubuk untuk mencari keredupan hati dan keredhaan Allah... bagi yang mengetahui. Perkahwinan juga umpama sempadan kesempurnaan iman seseorang hamba Allah serta dapat memelihara diri daripada fitnah dan noda. Bagi yang telah berkahwin pula, semoga bahtera yang sedang dilayari ini akan terus dapat belayar dengan sempurna sehingga sampai kepada tujuannya iaitu mencapai redha Allah. Pelayaran yang sempurna adalah pelayaran yang sentiasa dihiasi dengan perasaan tawaduk dan istiqamah serta dihiasi pula dengan zikrullah. Iman itu umpama tiang layar dan amal pula umapama kain layarnya. Semoga hati-hati kita semua akan sentiasa dilembutkan Allah untuk mendekati kebenaran dan melihat seterusnya menjauhi kebatilan. Selalu-selalulah bertawakal pada Allah,dan bertawakallah kita HANYA selepas kita puas berusaha dan berdoa. Salam dunia akhirat. Sekian.


p/s : Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk Adam yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi qalbu (hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikhabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, "jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya." Maksudnya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang lelaki. Berbuat sesuatu janganlah mendadak.
Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu bererti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf.
Dan wanita sukar untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang. wAllahuaklam~






Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
arini aku mc lagik.
masuk arini dh 4 ari aku mc,
sepanjang pegnen ni.
bes plak mc dok umah tdo rehatkn bdn.
klu kt opis tu asek pening kpale,
bdn on lenguh2 xselesa.
nk wt keje pn xleh so bek mc je kn.

klu ikot due date,
ade lg 34ari sblm ari kejadian.
saspen jgk sbnrnya.
tp mls nk pk sgt.
skang ni nk tenangkn pkran.
xnk pk bda bkn2 lah.

aku rasa baby dlm perot ni,
cm xsaba je nk kuar.
so mebi aku beranak awal.
alamatnye xpose la aku sbln ni.
fuhhh. masak nk ganti nnt.

tp xpe la baby syg,
demi baby ammi sanggup watpe je.
asalkan baby sehat & selamat.
ammi ngn dedi xsaba nk jmpa baby.

muuuaaahh syg~
Published with Blogger-droid v1.7.2
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
Tgh jakun guna enpon baru.
So try hapdet blog guna enpon ni.
Harap2 bjaya lah kn kn.
Published with Blogger-droid v1.7.2
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
mlm ni nk gerak blk kg,
kg kelate yg dh 1/2 taun xblk.
ni kira cm blk raye lah.
since raya taun ni kt kl je,
sbb insyaAllah akan t'beranak sblm raye.

so cuti stat esok smp senin.
harap sempat lah bersopping di sana nnt.
b'deret wishlist tuk sopping.
tp tatau la larat ke tak mak ni nk b'jln.

pape pon, doakan p'jlnan kami,
selamat pergi & pulang.
jmpa lg next week.

daaaadadididudidadadi~
0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
skang ni dh ramai sgt kwn2 aku tuka hp.
depa skang pakai iPhone 4.
masyuk betoi lah kan.

aku telan air liur je la tgk depa tukaq iphone.
tingin tu mmg tingin,
tp hp aku la ni elok lg,
so cm rugi la aku nk tukaq kan.

aku tadak iPhone,
tp aku ada ni hah, myPhone.
ehehehehhee.


tp hp incek ajid dh bleh baling ke laut aku rasa.
asek2 hang je.
klu tepon ckp lama, tetiba ja putuih.
hishh, sabaq ja lah.
sian incek ajid.

dia pn cm berangan nk tuka iPhone tu.
tp dok pk byk bda len bleh beli,
so lupa kan ja lah niat tuh. :p

tp kang, org kata dlm bln 6 ni.
akan kuaq iPhone 5 plak.
dgr ceta, lg kecik, lg murah.
biaq betoi.

ni la buat aku brangan nk beli ni.
huahuahuahua.



tolong!!!
wpon berangan tak kena bayaq,
tp klu asek berangan ja,
pehtu mengidam nk beli apecer.
tidakkkkk!!! aku tamao~


Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
mmg aku keje opis,
mmg aku de bos,
bos kecik ngn boss besar.

tp bos xbleh aa wat aku cm secretary.
sume meeting aku nk schedule,
sume calendar org aku nk check.
apekah?

bda2 tu sume xde dlm job scope aku okeh.
klu org ckp aku b'kira,
mmg aku berkira.
sbb aku byk lg keje len nk buat.
tak fair la ko hempap sume keje sec kt aku kn.

pastu cm aku plak yg slh klu xdpt book time,
tak dpt book bilik tuk meeting,
xorder refreshment tuk meeting.
heLLoowwww!

klu skali skala nk mintak tolong tu,
xde la kisah sgt.
tp ni klu setiap kali emel petik nama gua.
mmg gua panas la beb.
apsal xsuh org len?
clerk kn ade, mintak aa tolong dia.

aku pn xnk stress xtentu psl cmni.
tp mmg stress la klu org wat gua cm pencacai kn.
dh la mls nk cite.
layan bebi tendang2 perot lg bes!

bye!!!


p/s : aritu kata nk bg gua cuti pree, xde pn. huh.
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
finyz
syukur alhamdulillah,
akhirnya pindah jgk aku ngn incek ajid,
ke rumah ktorg kt puncak jalil tu.

so skang ni tinggal berdua je lah,
eh ekceli bertiga ngn baby lam perot ni.
ehehhehehee.

so bermula lah fasa baru dlm idop aku especially.

dulu : g keje ngn mak, tumpang kete mak
skang : g keje sorg2, kena drive sndiri

dulu : pg2 mak rajin buatkan bekpes
skang : pg2 kena buat bekpes sndiri

dulu : bleh bgn pg lmbt sket, sbb umah dkt
skang : bgn awal gile, sbb nnt tanak sangkut jem

dulu : slalu blk keje ngn mak, bleh siap tdo klu jem
skang : blk keje mmg jem, krem kaki bwk kete manual

dulu : blk keje leh lepak2 tgh tv bagai
skang : blk keje mcm2 nk kena buat

kesimpulan nye dulu idop senang lenang lah,
bersuke ria sbb mak ade.

tp skang ni, sume kena wat sndiri,
sume kena handle sndiri.
padan muka. :p

tp sonot jgk ekceli,
sbb skang la br merasa jd seorg isteri.
yg lg bes, incek ajid sgt memahami,
dia sgt sporting & rajin tolong kt umah.
syukur Alhamdulillah.

thanks dear~

cite psl baby hapdet next week lah,
lps wat detail check up kt PCMC.
weeeheeeeee~
Labels: , 7 comments | edit post
Reactions: 
finyz
insyaAllah Sabtu ni,
aku ngn incek ajid akan pindah,
ke rumah ktorg kt Puncak Jalil.


ekceli dh angkut brg sket2 dh pn.
tp sabtu ni angkut nek lori brg yg beso2 tu lah.


wpon rumah ktorg tu bkn lah rumah baru,
tp syukur lah dpt beli rumah 2nd pn.


so biasa la klu dh masuk rumah baru ni kn.
macam2 bda la yg nk di isi.
so nk cite sket psl wishlist aku tuk rumah ktorg ni.
  1. peti ais beso
  2. set sofa
  3. kabinet tv
  4. set meja makan
  5. kabinet kasut
  6. almari dapur
  7. microwave
  8. stand fan (2)
  9. set bilik tdo (untuk bilik tetamu)
  10. oven (hadiah mase kawen ekceli)
  11. tilam
  12. wardrobe beso
  13. eh, ape lg nk beli ni???


ade cadangan lain tak?
masuk lu dlm wishlist.
tp nk beli nye tatau la taun bile.
ngeeee~
Labels: 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz
arini genap 21 minggu baby dok lam perot ni.
td p checkup kt PCMC.
sonot gile sbb dh bley tau baby boi ke girl.
tp dr.seri ckp tu yg bleh nmpk la.
tp xleh nk confirm 100% la.

tah2 esok luse b'tuka plak kan.
sape la tau, koser tuhan sume tu.

tp walau ape pn,
aku syukur sgt sbb baby sehat walafiat.
cam mummy dia jgk la.
dh naik 4kilos since pegnen aritu.
m'besar bagai johan okeh!

taraaaa, dah nmpk dh muke dia. cam muka ai tak? hahahaha.
dh nmpk clear muka, tgn kaki sume.
sukeeeee sgt tgk.
tp cedih la td daddy xpat ikot,
sbb appointment kol 12noon.

so aku rikues sesiap tuk nex appt,
buat wiken la senang kan. ;)

ubat cm biasa jgk, ion, calcium, minyak ikan,
& kali ni dr seri tambah obimin.
ekceli aku yg gatal tny.
hahahaha.

td dr seri tny,
"dah rasa ke baby gerak2?"
aku jwb,
"tak de rasa pape pn dr. ke sbb lemak sy tebal sgt?"
Dr seri gelakk je.
dia ckp mmg dh leh rasa baby gerak,
tp mebi aku yg tatau rasa baby gerak cmne.
kesian aku kan kan.

so now dh bleh pk name tuk baby lah.
yeyyyy!! besss nyeeeee~


p/s: ade sape2 nk sages name yg bes2 tak? :D
Labels: , 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz
skang aku dh masuk 5 bln,
syukur Alhamdulillah.
semuanya berjalan lancar.

tp biasa la kan org pegnen ni.
xleh wat keje byk ngat,
cepat penat (ke mengade lebey?).

tp sebbek la keje kt opis ni byk duduk je,
keje dlm ekon so xde la nk komplen sgt.
tp sejak akhir2 ni asek beno rase nk terkucil.
kdg2 tu malas nk p jamban.
mls nk jln, padahal toilet dpn mata ni je.

ckp psl jamban ni,
skang aku dh xbleh guna jamban cangkung,
takbleh bernapas rasanya.
so mmg kena carik jamban duduk.

slama ni xpenah t'pk psl jamban ni.
yela dulu mane2 pn xpe,
men redah je kan.
skang ni br tau seksa nk guna jamban cangkung tu.

kesian kt diri sndiri.
huhuhuhuuu~
Labels: 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz
korg penah ilang kete tak?
agak2 ape pasaan korg time ilang tu?
nanges ke rilek wat bodo je?

bg aku plak,
ilang kete bleh buat aku jd mereng.
rasa nk menjerit suh org yg curik tu pulang kan.

camni cite nye,
wiken aritu aku ngn incek ajid pegi b'poye2 kt ikea.
kemain sonot la kan,
berangan nk beli itu ini, macam2 lah.
tp berangan je la yg lebey nye kn.

so lepas penat berpoye2,
kaki mmg dh xlarat nk jalan,
so incek ajid pn ajak la blk umah.

dengan epi nye pegi la ke tpt parking,
berjalan la t'hegeh2 menuju ke kete.
tp sgt lah heran sbb kete tu xde kt tpt nye.
eh, btol dh ktorg park kt ctu td.
mmg aku igt lane tu la ktorg parking,
ktorg pn pusing2 lah kt kaw tu carik kete.

sah, mmg takde kete kt ctu.
aku mmg dh cuak gile beb.
berderau darah aku, muka dh pucat gamaknye.
tp wat rilek je, dlm ati rasa nk nanges dh.

incek ajid dok pusing2 lg,
sambil tekan konci kete.
mmg takde bunyik la kan,
dh kete nye xde kt ctu.

adussss, ape nk buat ni??????
camne nk blk???
dpt blk ke kete tu nnt??
mcm2 la dlm kepale hotak aku ni.
incek ajid masih suh aku rilek.
hadoi, xbleh blah dh ni. semakk!!

incek ajid tekan alarm,
ade bunyik, tp cm sayup2 je.
2 3 kali incek ajid try.
mmg ade dengar bunyik tp cm jauh sgt.

pastu incek ajid ckp,
'yang, kt bkn park kt cni, kt bwh lah'
errr, bia betik. slh level ke?
aku cm xcaye je.
incek ajid ajak turun bawah.
ok fine, ikot kan ajeee.

turun la ktorg ke P2,
subhanallah, mmg ktorg park kt ctu.
hahahahahhahaa.
bongokbintimereng je raseee!!!
rupenye slh level daaaaa.

Labels: 3 comments | edit post
Reactions: 
finyz
mlm td baby adik nangis2 lapar,
biasa la tu mintak makan.
dan biasa la jgk aku yg mls ni,
suke la nk tunggu mlm2 sket.

ptg tu baby adik masuk umah,
lari sana sini,
men2 ngn aku.
pastu dh maghrib baby adik bising2 lapo.
mls nk layan suh dia men kt luar,
sementara aku nk p mandi & solat.

kol 8 lebih br turun,
niat nk bg mkn kt baby adik & lain2,
bukak pintu dapur,
yg lain masuk, baby adik xde.
wat tatau lg time tu.
sbb biasa dia men kt depan.

so gaul2 nasik + ikan,
pastu panggil cika, ciki, citam, emon & baby adik.
emon & ciki je ade.
p tgk kt depan nmpk citam & cika.
panggil ajak makan.
tp baby adik takde.
panggil2 lg, tak jgk dtg.

majok ke ape baby adik ni.
slalu xpenah xdtg klu panggil mkn.
tinggalkan sket tuk baby adik.
carik2 lg, tp xjumpa.

rasanya baby adik kena culik.
ckp ngn incek ajid,
nk repot polis.
tp kena lps 24jam ilang.
so sgt sedih mlm td.
sbb dh tau dh xkan jmpa baby adik lg.

maap kan ammy baby adik,
ammy syg kan baby adik.
sian baby adik xsempat mkn mlm td.
ni sume slh ammy la kan.

ammy hrp org yg culik baby adik tu,
akan jaga baby adik lebih baik dr ammy.
baby adik jgn lupekan ammy & ibu emon ye.

kami sume rindu kan baby adik.
balik la baby adik~
Labels: , , 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz
weheeeee~
baby lam pewot dh masuk 14 minggu dh.
so smlm ktorg g PCMC utk my 2nd check up.

dan hasil nye 3 jenih supplement doc Seri bg,
doc kata acid folic tu dh xyah mkn,
now kena mkn fish oil, culcium & sangobion.
bedal je lah labu~
asal kn baby sihat kan kan.

~ aku ni jenis xkonsisten. slalu lupe mkn. hihiihiihi.

~ owh ni, Mummy's book aka buku appointment

~ dlm mummy's book ni sume updet & progress psl aku & baby. beshhhh~

~nmpk tak budak tecit tu? hihiihhihi

~ Alhamdulillah, baby sihat. dh nmpk kaki tgn dia. gerak2, ngeeeeeeee~

~ klosap sket, xnmpk sgt lah gambo ni. xpuas tgk

~ yg ni plak gambo 3D belah blakang baby. nmpk dia tgh mengerekot.

~ kepala kt blah atas tu, ade montot, nmpk kaki tgn sume. alahai baby ammy ni.
xsaba nk tggu next appointment,
nk tau baby boy ke girl,
pahtu bleh pilih nama.
hohohoohoh.
gile xsaba kan.

eksaited hokehhh!!!

baby, dok leklok lam pewot ammy ye.
klu nk mkn pape ckp je,
nnt kt suh dedi beli kan.
hihihiihhi.

lebiu my dear~
muuuuaaaahhhhh~
Labels: , 2 comments | edit post
Reactions: 
finyz
jimat jgk taim pegnen ni,
tau sbb pe?

1) xyah beli perfume - sbb xleh bau wangi, pening
2) xyah beli bedak - same gak la, sbb xleh bau wangi2
3) xyah beli pad - yela xpiyed kan
4) xyah beli kasut heals - pki slipar je g keje
5) xyah beli mekap - rasa rimas, pening
6) xyah merayap sgt - sbb xlarat, so lepet je kt umah

hahahaha, ape lg ah.
ade sape2 nak tambah.

tgk lah betapa sepp nye klu pegnen.
eh, ni tuk aku je la.
org len aku tatau camne ghupenye.
Labels: 5 comments | edit post
Reactions: 
finyz
last 2 days dpt berita,
on of my fren pregnen.
tahniah chuya!!!
nnt baby kt sebaya la kan kan.

ekceli taun ni sgt ramai kwn2 yg pegnen.
mmg musim 'buah' menjadi agaknye.
syukur alhamdulillah.
kt opis ni saje ade 4 5 org yg pegnen.
ade yg dh nk terberanak,
ade yg dh masuk 2nd trimester.
sgt meriah rasanya.
hihihiihihihihi.

yg staff laki pn,
ade 2 3 org yg bini tgh pegnen.
tahniah tuk korg jgk lah,
wpon bkn korg yg bersalin.

ape2 pn syukur Alhamdulillah.
sume ni rezeki Allah.
kt pakat2 la jaga leklok ye kengkwn.

yg mane2 lom ade rezeki tu,
bertabah lah, jgn putus harapan.
Allah sntiasa mendengar doa hambanya.

aku skang ni dh masuk 12 minggu.
means dh nk abeh 1st trimester.
harap2 my 2nd trimester nnt,
keadaan makin stabil la kn.
pening2, loya2 tu p la men jauh2.
xsenang aku nk keje kt opis ni.

perot aku dh naik sbnrnya,
tp aku rasa sbb lemak ni bkn baby,
ahahahahahaa.

k la, nnt rajin aku samb cite lg.
bai~
Labels: , 1 comments | edit post
Reactions: 

Our Wonderful Journey

Daisypath Anniversary tickers

Our lil' lovely doter

Lilypie First Birthday tickers

Only 2 of us

Lilypie Breastfeeding tickers
finyz's props. Powered by Blogger.